![]() |
|
|
||||
|
||||
|
HILVERSUM - De Nationale Ombudsman heeft vorig jaar de meeste klachten ontvangen over uitkeringsinstantie UWV. Het waren er 1670, een kwart meer dan in 2004, zo meldde het NOS Journaal zondag.
Mensen klagen vooral over de trage procedures, de gebrekkige informatie en de bejegening van klanten, zei ombudsman Alex Brenninkmeijer in het journaal. UWV-topman Joop Linthorst vindt het grote aantal klachten vervelend. Hij wees erop dat veel wetgeving is veranderd --- Je draagd iedere maand een deel WW af bij je loon... en dan helaas raak je je baan kwijt wil je een beroep doen op je WW... maar helaas dat mag wel ff 3 maand duren voordat dat verhaal de ambtelijke molen rond is... Waardeloos..
|
|||
|
|||
|
Vertel mij wat ik heb net bijna 2 maanden moeten wachten op mijn uitkering!
|
|
|
|||
|
|||
|
Citaat:
mijn naam is miriam , ik zit voor 25 / 35% in de w.a.o. heb voor een tijdje een ww uitkering gehad en kreeg in mei dit jaar te horen dat de ww kwam te vervallen per 13 juni en ik kon dan een toeslag aanvragen op mijn w.a.o. dit heb ik dan ook meteen gedaan, heb de papieren aangevraagd in mei , ingevuld in mei en natuurlijk ook opgestuurd in mei, van te voren wetende dat het altijd een tijd kan duren voordat zoiets rond is bij de uwv en ik niet zonder geld wil zitten in juni/ juli. tja en je raad het wel het is nu september en heb nogsteeds niets ontvangen, sta inmiddels over de 1000 euro rood, heb twee kleine kinderen en ben ook nogeens alleenstaand. een aantal weken geleden had ik weer voor de zoveelste keer gebeld met de vraag waar blijft het geld nu? en ik kreeg het antwoord,( mevr. lodder er staat helemaal niets vermeld over een aanvraag, u zal het opnieuw moeten versturen en aanvragen en dan krijgt u het binnen 10 weken) ik schoot uit mijn slof, maar goed moest wel wat doen , heb de formulieren geprint ingevuld en diezelfde dag opgestuurd. nu is het 8 september en kreeg bericht dat ik inderdaad recht had op de toeslag vanaf 13 juni, en dat het samen met mijn wao uitkering zal worden overgemaakt en dat is rond de 24e. dat is natuurlijk nog veel te ver weg, wij hebben geen eten meer, kon de huur niet meer betalen en ben inmiddels overspannen van dit gezeik. dus maar weer de u.w.v. gebeld om te vragen of ze niet het tegoed van afgelopen maanden vast konden overmaken, of tenminste genoeg zodat we wat te eten hebben en de huur kan betalen. nou ik kon dan wel handkontant of iets dergelijks aanvragen maar daar konden dan ook wel hooguit twee weken overheen gaan voordat ik het zou hebben. ook hier schiet ik dus niets mee op, ik heb het nu nodig en de fout lag toch bij hun, wie betaald mij straks de rente die ik moet betalen over het geld dat ik nu door hun nalatigheid rood sta? en dat niet alleen wat met die torenhoge telefoonrekening? zo ga je toch niet met mensen om? hier moet toch echt een keer iets aan gebeuren, nu moet ik nog maar afwachten of het wel binnen zal komen de 24e en of ik wel echt krijg waar ik recht op heb. nou dit was mijn klacht, het lucht mij op dat ik het van mij af kan schrijven het is wel gebleken dat ik door hun nalatigheid zo diep in de shit zit en volgens mij ben ik niet de enigste met dit verhaal er zullen er vast wel meer zijn. groetjes miriam. :foon: |
|
|
|||
|
|||
|
Heb onlangs ook weer te maken gekregen met het UWV en in het verleden heel veel gedoe gehad. Maar om een lang verhaal kort te maken, ik heb na mijn ziektewet-aanvraag de vrees gehad dat het ook weer te lang zou gaan duren. Toen dit het geval werd, heb ik officieel via www.uwv.nl een klacht ingediend en toen was het eigenlijk binnen de korte keren geregeld. Niet via telefoon proberen je beklag doen, want dit gaat alleen maar een hoop geld kosten. Mijn laatste ervaring met het UWV is dus eindelijk goed afgelopen.
|
|
|
|||
|
|||
|
Ach hou op zou ik bijna zeggen over het UWV, daar heb ik genoeg mee te stellen gehad.
Ik zat thuis met een depressie, en nogal veel zorgen waardoor ik niet kon werken.. Heb alles op alles gezet, ben een baan gaan zoeken, en ik kreeg een huis zodat ik uit de situatie weg kon... Ik zei ik kan werken, als de situatie beter is, maar ik heb wel een huis, ik kan dat niet zomaar inrichten ik heb iets geld nodig, en het uwv zei, nou als jij kan werken, krijg jij nog een maand je uitkering. En zo gezegd zo gedaan. Om een heel lang verhaal kort te maken, moest die maand terug betalen, ben nog steeds aan het afbetalen daarvan, ook een klacht ingediend, niets hielp. Oh ja, inmiddels zit ik weer thuis, omdat ik het allemaal niet meer trek, zit weer twee maanden zonder geld, rekeningen stapelen op, steeds een brief met verzoek om informatie, ongelofelijk... Ik zit diep in de put. Maar wie helpt je ja het uwv alleen niet de goede kant op... stelletje ongeregeld |
|
|
|||
|
|||
|
Mijn naam is Karin en ik zit al ruim 6 maanden te wachten op een beslissing van het UWV over een ww uikering.
In 2008 in de ziektewet gekomen na ellende via uitzendwerk. Ik wist dat in april 2010 dit af zou lopen en dus al in december 2009 aanvraag gedaan voor een keuring. Kreeg netjes in januari 2010 een oproep voor een keuring voor eventuele WIA. Keuring was binnen 15 minuten gedaan, volgens arts kwam in niet in aanmerking om afgekeurd te worden. Ze wilde gegevens opvragen bij mijn behandelende artsen, gaf daar toestemming voor. Ik zou een oproep krijgen voor een gesprek met een arbeidsdeskundige. Vervolgens hoorde ik maanden niets meer. Voordat mijn ziektewet definief zou stoppen een klacht online ingediend bij UWV. Werd snel teruggebeld. Wat bleek? Ze hadden nog geen gegevens ontvangen van de artsen. Ik moest maar zelf dit gaan opvragen bij de ziekenhuizen. Want anders zou het nog langer gaan duren. Ik moest dus maar het werk doen wat het UWV, de keuringsarts, moest doen. Binnen een aantal dagen waren de papieren bij hen binnen, van een arts al dezelfde dag. Ik kreeg een voorschot uitkering zodat ik niet helemaal zonder geld zou zitten. Vanaf begin april hoorde ik weer helemaal niets meer van de kant van het UWV. Pas eind mei 2010 kreeg ik een oproep voor een gesprek op 15 juni met de arbeidsdeskundige. Nou dat was echt een lachertje. De man had nergens verstand van, moest alles uitzoeken. Bepaalde vragen kon hij al helemaal niet beantwoorden en zou dit dus uit gaan zoeken en mij nog dezelfde dag terugbellen. Drie weken niets meer van deze man meer gehoord. Ik direct een klacht online ingediend bij het UWV, hoorde daar helemaal niets op. Twee klachten nogmaals ingediend, nu dringender. Hoorde weer niets van hen. Contact gezocht met het juridisch loket, kreeg daar goede adviezen van. Zij wezen mij er op dat er een nieuwe wet is, de wet dwangsom. Dat houdt in dat als het UWV zich niet houd aan de termijn waarbinnen ze moeten beslissen wat voor een uitkering je krijgt en wat je wel en niet mag doen. Dan moet je ze in gebreke stellen, via een formulier op hun eigen site. Dit opsturen en dan moeten ze binnen 2 weken hierop reageren, doen ze dat niet dan moeten ze een bepaald bedrag per dag aan jou betalen. Bij mij hebben ze hun termijn al heel dik overschreden met ruim 6 maanden. Ik heb ook contact gezocht met de Nationale Ombudsman en die wilde dat ik direct een klacht in ging dienen bij hen. Ook de heer Joop Linthorst, de voorzitter van de raad van bestuur van het UWV een dringende mail gestuurd. Krijg daar wel geen antwoord op, want dat doet die man nooit. Ook gebeld met die arbeidsdeskundige. Aan hem gevraagd waarom hij me nooit meer heeft gebeld, hij ontkende glashard dat hij me zou bellen. Weer aan hem gevraagd over mijn uitkering, wist daar niets van af want dat was zijn taak en werk niet. Op mijn vraag waarom het zo lang duurde, ach ik was niet de enige. Hij zou dezelfde dag nog het rapport afmaken en doorsturen. Vervolgens iemand anders gebeld op dat UWV kantoor en kreeg daar te horen dat ik nog minstens een maand moet wachten op de ww uitkering. Nog langer dus. De man erkende wel dat het wel een beetje te lang duuurde allemaal voor mij, maar wist niet hoe dat allemaal kon. Vervolgens belde nog iemand van de klachtenafdeling op van het UWV. Hij vond het niet leuk dat er al een klacht lag bij de ombudsman. Nou, hij zou het wel terug krijgen van hen. Maar navraag bij de ombudsman laat zien dat dit alleen maar gebeurd op je eigen verzoek en niet omdat het UWV dit wilt. Al met al zit ik al ruim 7 maanden te wachten op een beslissing over wat voor een uitkering ik krijg, een rapport van de arbeidsdeskundige. Als ik deze binnen heb, kan ik er pas bezwaar tegen maken. O ja, ik mocht ook nooit meer ziek zijn en me ziek melden, want alles wat na 22 april 2010 gebeurd is niet meer relevant en van toepassing. Want ik had al twee jaar in de ziektewet gezeten. Arrogant bedrijf het UWV en personeel dat aan grootsheidwaanzin lijdt. |