Het Spoor Bijster  

Ga Terug   Het Spoor Bijster > Energie Leveranciers
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Arcade Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Onze sponsors houden u op deze website op de hoogte van interessante kortingen en aanbiedingen.

Bekijk resultaten enquête: Zit u te wachten op deze 'slimme' digitale meter?
Nee, dank u! dat ding is een inbreuk op mijn privacy 1 100,00%
Ja, lijkt me makkelijk misschien scheelt me dat op de kosten 0 0%
Stemmers: 1. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Onderwerpopties Weergavemodus
Oud 30-03-2009, 09:10
Bas's Avatar
Bas Bas is offline
Administrator

Lightbulb De 'slimme'energie meter

De nieuwe digitale energiemeter dreigt op straffe van een fikse boete verplicht te worden gesteld, tot grote woede van de Consumentenbond. Het apparaat zou namelijk ook nog grote nadelen kennen.

Zo krijgen netbeheerders als Continuon en Essent Netwerk zeer nauwgezette privé-informatie over burgers via de meter binnen. Ook verbruikt de stroomteller zelf stroom. Bovendien klagen consumenten dat het apparaat niet in staat is meteen terug te draaien bij huishoudens die bijvoorbeeld via zonnepanelen zelf elektriciteit opwekken.

De Eerste Kamer stemt morgen over het voorstel van minister Van der Hoeven (Economische Zaken) om alle analoge energiemeters in zes jaar verplicht te laten vervangen door digitale energiemeters. Instemming door de Eerste Kamer is nog niet zeker, aangezien invoering eerder al op kritiek stuitte.

Van der Hoeven zei toen met de netbeheerders te gaan praten om iets te regelen voor weigerende consumenten. Zij dacht aan het 'Zweedse model', waar iemand die een digitale meter weigert na een afkoelingsperiode nog eens wordt benaderd. Afsluiting van elektriciteit en gas mag in elk geval niet. Dat is voor de Consumentenbond niet genoeg. "Er staat in het wetsvoorstel dat de netbeheerder aangifte kan doen als iemand geen digitale meter wil. Dan kan er strafvervolging worden ingesteld met als gevolg een boete van maximaal 17.000 euro, een taakstraf of zes maanden gevangenis", aldus een woordvoerder.

Volgens het ministerie gaat het dan om de strafwetgeving bij economische delicten en is het 'niet reëel dat dat wordt opgelegd'. Voorstanders wijzen er op dat de dagelijkse stroom- en/of gasmeterstanden straks op afstand en zeer gedetailleerd uitgelezen kunnen worden. Bedoeling is energieverspilling te beperken.

Tegenstander de Consumentenbond vindt dat geen reden om weigeraars tot criminelen te bombarderen. "Ook netbeheerders kunnen voortaan zien wanneer iemand douchet en hoe warm. Of hij een magnetronmaaltijd nuttigt, zelf kookt en of het toilet een grote boodschap moet verwerken."

Eerder bleek al uit een privacytoets van de Universiteit van Tilburg dat de invoering van de slimme energiemeter in strijd was met het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens. Op www.wijvertrouwenslimmemetersniet.nl hebben inmiddels al ruim 14.000 mensen een petitie getekend waarin de Eerste Kamer wordt opgeroepen niet in te stemmen met het wetsvoorstel.

Bron: kopersbelangen

Zit u te springen om zo'n digitale 'slimme' meter ipv uw oude meter kast?

Laatst aangepast door Bas : 30-03-2009 om 09:16.
Met citaat antwoorden
Oud 30-03-2009, 21:46
jan's Avatar
jan jan is offline
tot voor kort administrator

Thumbs down

Met een meter die 1, 2 keer per jaar alleen de meterstand doorstuurt heb ik geen moeite. Waarom moet er nu ieder kwartier iets doorgestuurd worden? Ik word hier zo moe van.
Oud 31-03-2009, 07:45
Bas's Avatar
Bas Bas is offline
Administrator

Standaard

waarom het niet zo laten als het is... waarschijnlijk kost dit ook weer het nodige en daar zitten we in deze tijden toch niet op te wachten ?
Oud 01-04-2009, 15:56
jan's Avatar
jan jan is offline

Standaard

ik ben iig niet van plan om te betalen voor zo'n metertje!
Oud 07-04-2009, 19:20
jan's Avatar
jan jan is offline

Thumbs up weigere mag.

De Eerste Kamer heeft zich dinsdag uitgesproken tegen het voorstel van minister van Economische Zaken Maria van der Hoeven:
"De Eerste Kamer heeft bezwaren tegen het voorstel van Van der Hoeven. Zo is volgens de senatoren onder meer het privacy-aspect niet goed geregeld. Al eerder kwam de Consumentenbond met ditzelfde argument in het geweer tegen de slimme meter. Met zulke meters kunnen energiebedrijven precies zien of mensen wel of niet thuis zijn, hoe laat ze naar bed gaan en wat voor apparatuur ze in huis hebben."

bron: elsevier.nl
Oud 05-01-2010, 16:31
Bas's Avatar
Bas Bas is offline
Administrator

Standaard

Bij het betreden van mijn nieuwe huis viel mij direkt iets op in de meterkast...

Jawel daar hangt ie dan.. de slimme energie meter. Of je nu wilt of niet ... je moet het er maar mee doen!

Onderwerpopties
Weergavemodus

Berichting Regels